Dajm

Detta smakar nästan precis som köpes dajm :D Jag har nog gjort alla fel man kan tänka sig på detta recept (första satsen blev totalförstörd) så jag ska föröska ta upp vart jag gjorde fel så ni slipper ^^
Detta recept får en 8 av 10 möjliga

en sats ger ca 300g och kostar 5.15kr at ta fram. Alltså ca 17kr/kg


Vad som behövs
50 g margarin/smör_________0.8kr
2 msk ljus sirap___________0.5kr
1 tsk cacao________________0.1
1 1/2 dl strösocker________0.75kr
50g mandel_________________----- (detta är något jag inte använde, för jag gillar itne mandel så mycket)
ca 50g ljus blockchoklad___3kr


Tillagning
1. Smälta margarin i en tjockbottnad gryta tillsätt sedan sirap och cacao, rör ut detta så det inte finns några klumpar kvar av cacaon (jag gjorde inte detta på en sats och då blev det fläckvis cacao klickar i min dajm...).

2. Tillsätt socker (alternatift värm och socker försig själv till en fin karamelfärg och tillsätt sedan lite i sender under upprörning av det andra till sockret).

3. Låt detta klara kulprovet för karamell (det går väldigt snabbt, jag brände en hel sats här för jag trodde att det skulle ta längre tid innan man skulle börja tästa). Om ni inte minns kulprovet kan ni läsa om det HÄR.

4. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en form, gör önskade storlek på eran dajm efter ca 30s (här gjorde jag också fel på en sats och allting blev väldigt hårt och jag kunde inte få önskad storlek på bitarna). Låt detta svalna och bryt sedan bitarna efter skårorna.

5. Smält choklad i micro eller vatten bad (jag rekomender vatten bad, jag lyckades med att värma chokladen alldeles förmycket i micron och den blev hård och grynig), Bre ut chokladen med en tesked på dajmen (funkar att doppa dajmbitarna i chokladen också) och lägg dem på galler ovanför bakplåtspappret (översta bilden) och ställ detta kalt tills att chokladen hårdnat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dethär måste jag visa till min pojkvän som länge velat göra egen dajm! :D Gillar din kokbok!

Thokek sa...

Vad kul, hoppas det smakar ^^

Fam Glimhall sa...

Hej!!

Vilken god dajm!!
Har gjort 2 satser nu- har en strykande åtgång i en 3 barnsfamilj..

God fortsättning!

mvh Carola